Kurtuluş Savaşı’ndaki uzaylılar

Arslan, Kurtuluş Savaşı’nı bilimkurgu unsurlarıyla harmanlayan yapımı, Türkiye’de çekilmiş ilk “bilimkurgusal dönem filmi” olarak niteledi.

Sanatın tarihi olaylara farklı açılardan yaklaşabileceğini, fantezi ve hayal gücünün dokunulmazlık tanımadığını vurgulayarak, “Kurtuluş Savaşı’nın uzaylı istilasıyla birleştiği bu film öncelikle cesur bir proje” yorumunu yapan Arslan filmin, Mustafa Kemal’in emriyle gizli bir mesajı iletmek için yola çıkan bir manga askerin hem düşmanla hem de dünyaya düşen uzay gemisinden çıkan yaratıklarla mücadelesini anlattığını aktardı.

Tunca Arslan’ın bugün yayımlanan yazısı şöyle:

Ulusların belleğinde önemli yer kaplayan büyük tarihi olayların, sanat karşısında dokunulmazlıkları yoktur. İstanbul’un fethi ya da Fransız Devrimi, bir sanatçının elinde alışılmışın çok dışında yorumlara uğrayabilir, 1918’de Bolşevik Devrimi’nin birinci yıldönümü kutlamalarının Marc Chagall’ın sorumluluğuna verilmesinde olduğu gibi karşımıza alabildiğine gerçeküstü/absürt eserler çıkabilir. Sanat, fanteziyi içerir ve hayal gücü sonsuz sayıda oyun oynayabilir. Bunda korkacak, çekinecek bir şey yoktur.

Bu açıdan, Kurtuluş Savaşımızdan bir kesitin bilimkurgu ögeleriyle birleştirilmesi, işin içine kötücül uzaylı yaratıkların karıştırılması, Mehmetçiğin düşman kadar bir de onlarla uğraşmak zorunda kalması üzerine kurulu bir öykü anlatan “Tehlikeli Bölge” filmi, her şeyden önce cesur, cüretkâr bir proje olarak değerlendirilmeli.

GERÇEKÇİ DÖNEM ATMOSFERİ
Türkiye’de yapılan ilk bilimkurgusal dönem filmi olarak kayıtlara geçen “Tehlikeli Bölge”, Büyük Taarruza üç gün kala Mustafa Kemal’in özel emriyle görevlendirilen bir manga askerin serüvenini anlatıyor. Şifreli bir mesaj iletmek için düşman bölgesindeki telgraf noktasına doğru ilerleyen askerler, dünyaya düşen uzay gemisinden çıkan yaratıklarla da boğuşuyorlar.

Ramazan Ekmekçi’nin yazıp yönettiği, Kadir Parlak, Ozan Turan, Hasan Şenbayrak, Sevim Oyar, Aykut Yavuz, Seyfi Azrak, Abdurrahim Demir gibi işlerini iyi yapan oyunculardan kurulu bir kadroya sahip 87 dakikalık film, doğrusu sıkılmadan, yer yer heyecan duyarak izleniyor. Gerçekçi bir dönem atmosferi oluşturulduğu söylenebilir. Uzaylı yaratıkların tasarımları hayli başarılı. Bataklıklar, kanyonlar, dağlar, mağaralar gibi zorlu mekânlarda gerçekleştirilen çekimlerden iyi verim alınmış durumda ve “Tehlikeli Bölge”nin kendi açısından hedefine ulaştığı görülüyor.

‘PREDATOR’A SELAM ÇAKMAK
Buna karşın “Tehlikeli Bölge”nin temel zaafı ve kendini en çok belli eden yanı, John McTiernan’ın 1987’de çektiği, başrolünde Arnold Schwarzenegger’i izlediğimiz meşhur “Predator” filminin taklidi olması. Yani fantezi kurarken bile yeterince özgün olamamış durumdayız. İzleyenler bilir, o filmde bir grup Amerikan askeri Orta Amerika ülkelerinden birinin ormanlık bölgesinde bir kurtarma operasyonuna girişir ve karşılarına uzaylılar çıkar. Ramazan Ekmekçi de o filmi almış, Kurtuluş Savaşı’na uyarlamış. Her iki filmde de fazlasıyla yapıştırma gibi duran tek kadın karakter olması, uzaylıların ağaç ve kayalarda bıraktığı izlerin, birinde yeşil, birinde mavi olması dışında çok benzemesi, askerin kendi aralarındaki ilişki ve çelişkiler, “Tehlikeli Bölge” ile “Predator”u yakın akraba, hatta kardeş kılıyor. “Predator”u izlememiş olanlara ilginç gelebilecek her şey, izlemiş olanlarda tekrar duygusu uyandırıyor.

“Tehlikeli Bölge”deki askerlerin Anadolu’nun değişik yörelerinden gelmesi, savaş karşısında hepsinin aynı şeyi hissetmemesi, filmi hamasi bir kahramanlık öyküsü olmaktan kurtarıp biraz daha “insani” boyuta kavuşturmak için tercih edilmişse de alt-metinde sorunlar var. Örneğin uzaylılar niye Kurtuluş Savaşı veren Türklere saldırıyor sorusunun yanıtı verilmiyor. Uzaylılar “tarafsız bir kötülük” peşinde mi, yoksa “Yedi düvele” bir de onlar mı eklenmeli, tam olarak anlaşılamıyor. Özel seçilmiş elit askerlerden oluşan bir mangada “korkan, savaşmaktan kaçmak isteyenlerin” ne işi var, onu da anlamak zor.

Sonuç olarak, sinemalarımızda bugün gösterime giren “Tehlikeli Bölge”, Kurtuluş Savaşı filmleri listesinde yeni bir yer bulan, mukayeseli film analizlerine elverişli bir çalışma.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir